Több mint egy éve jelent meg a Közúti közlekedési ágazatban használt gépek kezelőinek képzéséről és vizsgáztatásáról szóló 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet, mely gyökeresen átalakította a gépkezelő képzéseket.
Termékek gyártására és kereskedelmére épülő világunkban kevés olyan területe van a gazdaságnak, ahol ne lenne szükség targoncavezetőkre, emelőgépkezelőkre, földmunkagépkezelőkre vagy az ágazatban használt egyéb gépek kezeléséhez professzionális szinten értő szakemberekre, hisz raktározási, szállítási feladatok az ipar szinte minden területén jelentkeznek. Logisztikai, élelmiszeripar, autóipar, építőipar, szolgáltató szektor és még lehetne folytatni a sort: jelenleg soha nem tapasztalt igény mutatkozik az e területen jártas munkavállalókra.
A fentiekből következően kiemelten fontos, hogy a jogszabályi környezet miként szabályozza a gépkezelő képzések területét, hisz nem mindegy, hogy a képzésből milyen gyorsan kerülnek ki a hallgatók és mennyi azonnal hasznosítható gyakorlati tudással rendelkeznek.
* A munkaadók egyértelműen letették voksukat, prioritásnak az első két helyen a következőket adták meg:
„A kollégák gyakorlatorientált képzésen vegyenek részt”.
„A kollégák rövid, intenzív képzésen vegyenek részt”.
Tekintsük át a terület legfontosabb változásait, és azt, hogy azok mennyiben felelnek meg a fentiekben megfogalmazott követelményeknek.
LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK A GÉPKEZELŐ KÉPZÉSEK TERÜLETÉN:
- A gépkezelő képzések kikerültek a felnőttképzés keretei közül, jelenleg külön jogszabály által szabályozott szaktanfolyam keretében lehet gépkezelői jogosítványt szerezni.
- Az új szabályozás 5 gépkategóriában 82 gépcsoportba sorolja a közúti közlekedési ágazatban használt gépeket, a 82 gépcsoport bármelyikére megszerezhető a gépkezelői jogosítvány.
- A vizsga elméleti résszel egészült ki, a képzésben résztvevőknek három tárgyból (általános munkavédelmi és elsősegélynyújtási ismeretek, általános üzemeltetési és technológiai ismeretek, valamint szakirányú, gépspecifikus elméleti ismeretek) kell számot adniuk a megszerzett tudásukról.
- A jogszabály lehetőséget biztosít a korábbi képesítések alapján részleges mentesítésekre is:
- Azon leendő gépkezelők részére, akik új gépcsoportból kívánnak vizsgát tenni, és rendelkeznek könnyűgépkezelői, nehézgépkezelői vagy a megszerezni kívánt gépcsoporthoz tartozó Építő-, és anyagmozgató gépkezelői OKJ bizonyítvánnyal, teljes felmentést kapnak a képzés elméleti része és a hozzá kapcsolódó elméleti vizsgatevékenység alól.
- Ha a tanuló bármely gépcsoport tekintetében rendelkezik a gépkezelői vizsgát megelőző öt éven belül megszerzett gépkezelői jogosítvánnyal, mentesül az Általános munkavédelmi és elsősegély-nyújtási ismeretek és Általános üzemeltetési és technológiai ismeretek tantárgyak vizsgái alól.
- Az új szaktanfolyami rendszerben lehetőség van külföldi állampolgárok képzésére és számukra tolmács közreműködésével vizsgázásra, gépkezelői jogosítvány megszerzésére.
Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy zömében pozitív változások is történtek a gépkezelők képzése területén.
- Rövidebb képzési idő.
- Több gépcsoportból van lehetőség jogosítványt szerezni.
- Az előzetesen megszerzett tudás, tapasztalat beszámítható, ami csökkenti a képzés idejét és díját.
- Külföldi munkavállalók számára tolmács segítségével már van lehetőség vizsgát tenni, jogosítványt szerezni.
Amin még lehetne finomítani:
- A képzések adminisztrációja bonyolult, nagyon komoly terheket ró a képző intézményekre.
Munkavállalójának gépkezelői szakképesítésre van szüksége a munkavégzéshez? Hiányzik még pár géptípus a gépkezelői jogosítványából, de nem szeretné hosszabb időre kivenni munkavállalóját a termelésből?
www.novum7.hu/targoncavezető
www.novum7.hu/emelőgépkezelő
www.novum7.hu/rakodógép....
Forrás:
www.hivatas.com
KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont
* Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége megbízásából 2022-ben készült felmérés.